Tuesday, January 13, 2009

Persiapan buat yang tinggal !

Tengahari tadi aku menziarahi rakan sepejabatku yang kematian bapanya. Semua yang hadir diselubungi dengan suasana pilu. Pada ketika itu aku teringat kepada satu perkara yang berlaku sebulan yang lalu.

Bulan lepas sewaktu aku di pejabat, aku didatangi oleh seorang pelanggan. Seorang perempuan bertugas sebagai seorang guru. Beliau meminta khidmat nasihat tentang masalah yang dihadapinya. Beliau kematian suami. Suaminya meninggalkan sedikit harta ( lebih tepat sekali ialah simpanan KWSP suaminya ). Tetapi penama yang ditulis oleh suaminya ialah ibunya. Amat malang ialah si ibu mengambil keseluruhan wang tersebut. Sepatutnya dalam memahami sudut perundangan , penama adalah sebagai pemegang amanah sahaja. Bagi yang memahami hukum agama, harta tersebut hendaklah difaraidkan ! Inilah masalahnya apabila AGAMA TIDAK DIFAHAMI DAN TIDAK DIAMBIL BERAT.

Aku menasihati beliau agar bersabar dan menyerahkannya kepada Allah.

AKU Ada jalan / kaedah yang boleh dilakukan untuk menyelesaikan masalah ini. Kenapa kita tidak bersedia dengan satu kaedah yang diajar oleh ISLAM. Apa yang dinamakan PENULISAN WASIAT atau WILL WRITTING.

InsyaAllah melalui cara ini pihak yang memegang amanah iaitu AMANAHRAYA BERHAD akan menyelesaikan baki hutang serta agihan Faraid atas harta yang kita tinggalkan.

Aku telah melaksanakan tanggungjawab ini dengan menyertai skim penulisan wasiat ini. Cuma dengan bayaran RM350.00 atau RM200.00 masalah ini insyaAllah selesai.

Kepada sahabat2 yang masih belum mengambil langkah ini aku menyarankan hubungi ku di talian 019- 573 6943. Bersegeralah !!! Setiap yang bernyawa akan mati. Kita tidak mengetahui bila ajal kita.

No comments:

Post a Comment